• עד 30% הנחה על כל התכשיטים + משלוח מהיר חינם •

מדריך לרכישת יהלומים: מה לבדוק? 4c's

מה חשוב לדעת בקניית יהלומים או תכשיטי יהלומים?

רגע לפני שאתם קונים טבעת אירוסין לבחיר/ת לבכם, כדאי להתעכב כמה רגעים ולהבין מה הופך את היהלומים בטבעת לייחודיים כל כך.

ישנם 4 פרמטרים אותם יש לבדוק בקניית יהלום, והם מכונים בקיצור The 4 C's:

- משקל - Carat

- צבע - Color

- ניקיון - Clarity

- חיתוך - Cut

 

משקל היהלום - Carat

מחירו של יהלום נקבע בעיקר על פי גודלו ומשקלו. ככל שיהלום גדול יותר, כך הוא נדיר יותר - רק אחד מאלף יהלומים גדול מקראט אחד - ולכן מחירו עולה בהתאם. משקל יהלומים נמדד בקראט, 1 קראט = 0.2 גרם. אבנים בגודל ומשקל מתחת ל-1 קראט נמדדים בנקודות, 1 קראט = 100 נקודות.


צבע היהלום – Color  

אלמנט זה, מתייחס לדרגת חוסר הצבע ביהלום. ככל שהיהלום לבן יותר כך דרגת הצבע שלו גבוהה יותר, וכן ערכו עולה. צבעי יהלומים מדורגים בסולם אותיות. טווח הצבע נע בין D (חסר צבע לחלוטין) לבין Z (צהוב). ככל שהיהלום יהיה בעל גוון צהבהב יותר כך ערכו יירד.

 

דירוג צבעי היהלום

D - לבן ללא כל נימה של גוון. נדיר ביותר.

E - לבן ללא נימה של גוון. נדיר.

F - לבן עם נימה קלה ביותר של גוון. רק גמולוג מנוסה יבחין בגוון. נדיר.

H-G - לבן עם נימה קלה של גוון.

J-I - לבן עם נימה קלה של צבע.

K - צבע קל מאוד.

L - צבע קל בינוני.

M - צבע קל.

N - צבע מתון.

 

 

ניקיון היהלום – Clarity

מאפיין זה מדרג את רמת הפגמים הקיימת ביהלום. במהלך היווצרותו של היהלום בטבע או בתנאי מעבדה, נוצרים בתוכו באופן טבעי תהליכים שלעיתים נחשבים לפגמים. פגם יכול להיראות כנקודות, שריטות, עכירות באבן וכדומה. ברוב הפגמים לא ניתן להבחין ללא זכוכית מגדלת או מיקרוסקופ. ככל שיהלום צלול ונקי יותר מפגמים – ערכו עולה והוא נחשב איכותי יותר.

ניקיון היהלום מדורג בסולם אותיות ומספרים, כאשר יהלום נקי לחלוטין הוא בדרגת IF. דרגת VVS1 עד דרגת SI1 נחשבים לדרגות גבוהות של ניקיון ולא ניתן להבחין בפגמים בעין בלתי מזוינת.

איכות הליטוש – Cut 

יהלום נכרה מהטבע או היהלום הנוצר במעבדה מגיעים במצב גולמי עמום ולא מבריק. טיב עבודת הליטוש קובעת את רמת הנצנוץ והברק שיהיו ליהלום. חיתוך האבן הוא המשמעותי ביותר מבין הפרמטרים הקובעים את ערך האבן, משום שחיתוך טוב ישמר את מרב הברק של היהלום. בניגוד לשלושת הפרמטרים האחרים, שמקורם בתהליך היווצרות היהלום בטבע או במעבדה, איכות החיתוך נקבעת על ידי יצרן היהלומים. חשיבות של רמת החיתוך ואיכותו באה לידי ביטוי בכך שגם אם ליהלום צבע ובהירות מושלמים, חיתוך לא איכותי יגרום לו להיראות עמום וחסר ברק. עבודת ליטוש מדויקת יוצרת אפקט של החזרי אור מכל צדדיו של היהלום, אשר מוקרנים בעוצמה מחלקו העליון לאפקט מקסימלי.

שלושה אלמנטים קובעים את איכות הליטוש: פרופורציות, סימטריה וגימור. ככל ששלושת אלה יהיו קרובים לאיכות הליטוש האידיאלית – כך החזרי האור יהיו טובים יותר והאבן תהיה מלאת חיים ונוצצת. דרגות טיב הליטוש: Excellent ׁ(הגבוה ביותר), Very Good, Good, Fair, Poor (הנמוך ביותר).

 

Telephone
WhatsApp
Email